Persoonlijke relatie

Uit onderzoek blijkt dat leerlingen beter presteren met een goede band met hun leerkracht. Maar hoe bouw je die band op? Hier lees je meer over.
Gedrag
Het is belangrijk om een band te krijgen met het kind voor een stukje vertrouwen. Door een stukje positieve relatie met het kind geef je het kind een stukje zekerheid. Zo voorkom je ook dat het kind minder probleemgedrag vertoont. Denk hierbij aan agressie of depressie. Het stukje positieve relatie is dus erg belangrijk voor het gedrag van het kind en de ontwikkeling.
Observeren
Je observeert en kijkt naar wat het kind nodig heeft. Misschien heeft het kind een aanmoediging nodig of een compliment. Het kind wil misschien ook juist wat rust en alleen zijn/haar ding doen. Door te praten met het kind, kan het kind zich gehoord voelen. Het is belangrijk dat het kind zich gehoord, gezien en veilig voelen.
Afspraken
Voor een goede structuur zijn afspraken nodig. Niet alleen de leerlingen houden zich aan de afspraken, maar ook de leerkrachten. Als een stilteblok vijf minuten duurt, duurt het ook echt vijf minuten. Niet langer of korter. Het kind weet waar die aan toe is en het geeft houvast.
Kennis
Het is belangrijk dat je weet wat er speelt in de klas. Of je weet welke kinderen ADHD of autisme hebben. Daarom is het ook belangrijk dat je goed contact houdt met de ouders. Als je meer weet over hoe de kinderen in elkaar zitten, is de kans veel groter dat je een goede band met hen kan opbouwen.